Z jakich narzędzi do komunikacji korzysta Natalia?

Październik to Międzynarodowy Miesiąc Komunikacji Alternatywnej i Wspomagajacej (AAC)

Spróbuj jeden dzień nie odezwać się, nie wypowiedzieć ani jednego słowa.
Nawet, gdy będziesz bardzo tego potrzebował/a…
Nie potrafisz wstać, podejść do interesującej Cię rzeczy czy osoby… Twoje ręce Cię nie słuchają, nie możesz nic pokazać ani wziąć…
Potrafisz sobie choć wyobrazić taką sytuację? Potrafisz zrozumieć, co czuje taka osoba?
A co czuje w takiej sytuacji dziewczynka, która ma tak dużo do powiedzenia i chce poznawać świat?

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC- ang. Augmentative and Alternative Communications), jest to grupa metod (narzędzi), pozwalających osobom niemówiącym lub mówiącym w ograniczonym stopniu porozumiewać się z otoczeniem. Polega na używaniu w komunikacji znaków opierających się na gestach, obrazach, symbolach, przedmiotach.
Dzięki temu mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi!

Dziś opowiemy Wam z jakich narzędzi do komunikacji korzysta Natalia.
Istnieją pomoce AAC o niskiej i wysokiej technologii i dzisiaj o tej niskiej technologii.
Pomoce o niskiej technologii to takie, które nie wymagają baterii, ani innego rodzaju zasilania. Czyli np. etrany, tablice komunikacyjne, książki do komunikacji.

Natalia posługuje się symbolami PCS (ang.- Picture Communication Symbols) pochodzącymi z programu Communicator 5.
Na początku były to dwa symbole TAK I NIE potem doszły JESZCZE i KONIEC. Dziś są to już dwa segregatory symboli i ciągle uczymy się nowych.
Dzięki tym „obrazkom” Natalia może nam powiedzieć min. czym chce się bawić, dokąd pójść i co chciałaby zjeść. Może z nami po prostu porozmawiać…
Natalia dokonuje wyboru przy pomocy specjalnej tablicy tzw. etranu do którego przyklejane są symbole.
Ponieważ Natalia nie używa rąk i nie wskazuje rękoma, pokazuje nam swój wybór patrząc na wybrany symbol.
Przygotowujemy Natalii pomoce w formie książeczek do czytania uczestniczącego, bo Natalia bardzo lubi książki i w ten sposób łatwo nam przemycić znaczenie różnych symboli. Czasem są to skanowane książki z dodawanymi symbolami, a czasem doklejamy symbole do zwykłych książek. U nas w domu można też znaleźć symbole przyczepione w różnych miejscach 😉

Oczywiście to nie jest tak, że Natalia odrazu to wszystko potrafiła…
Wprowadzenie komunikacji to był u Natalii bardzo długi proces, zaczęliśmy jak Natalia miała 3 latka i tak naprawdę dopiero teraz udaje nam się z Natalią porozumieć, dopiero teraz Natalia zaczyna się uczyć, zaczyna wskazywać i komunikować się z nami.

Niestety takie dzieci jak Natalia nie mówiące i nie wskazujące rękoma bardzo często traktowane są jako nic nie rozumiejące, stają się dla wielu osób niewidoczne…

Brak umiejętności wyrażania siebie nie oznacza, że dziecko nie ma nic do powiedzenia! Trzeba dać mu narzędzia, aby mogło nam przekazać na co np. ma ochotę! Dzięki dokonywaniu wyborów rośnie świadomość komunikatu, radość, że ktoś mnie słucha i rozumie a przede wszystkim poczucie sprawstwa – ja mogę….

Przy okazji tego wpisu chcielibyśmy bardzo podziękować drukarni Konteksty za drukowanie i laminowanie tych wszystkich pomocy dla Natalii.

P.S. Jeśli macie jakieś pytania śmiało piszcie powstaną nowe posty 😉

#AAC #komunikacjaalternatywna



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.